Heb jij een medewerker die niet goed (meer) functioneert, die niet meewerkt aan re-integratie of waar je een conflict mee hebt?
Heb jij een medewerker die niet goed (meer) functioneert, die niet meewerkt aan re-integratie of waar je een conflict mee hebt?
Van hoofdpijndossier naar nieuwe frisse herstart in drie maanden
Steeds vaker leidt een stroeve werkrelatie tussen werkgever en werknemer tot onnodig verzuim of torenhoge ontslagkosten
In de dagelijkse praktijk zien we een groeiend aantal dossiers die in het verzuim terechtkomen, terwijl de echte oorzaak ligt bij disfunctioneren of een onuitgesproken conflict. Wat begint als een klein probleem escaleert in een situatie waarin werkgever en werknemer niet meer constructief met elkaar in gesprek kunnen gaan.
De samenwerking loopt vast
De re-integratie komt volledig stil te liggen, en de spanning en de kosten lopen op. Partijen graven zich in en er wordt alleen nog maar via de bedrijfsarts en met juristen gecommuniceerd. Een geldverslindend en emotioneel slopend traject ligt op de loer.
Misschien herken je dit:
Of misschien herken je dit:
Of herken je dit?
Dit komt veel vaker voor dan je misschien denkt:
Wij helpen al meer dan 25 jaar grote en kleine werkgevers en hun HR-professionals van hun hoofdpijndossiers af. We maken arbeidsconflicten weer hanteerbaar, lossen functioneringsproblemen op en brengen vastgelopen re-integratiedossiers in beweging. De medewerker gaat weer met plezier aan het werk of wordt met wederzijdse instemming begeleid naar een passende functie (elders). Zo niet dan leveren we een ontslagrijp dossier op, zonder risico op een juridische loopgravenoorlog of torenhoge ontslagvergoeding.
Maar HR doet dit toch al ?
Dat klopt, maar HR heeft vaak andere prioriteiten en kan niet zoveel tijd en energie aan één medewerker besteden. Daarbij vraagt een verbetertraject om specifieke expertise en objectiviteit. En voor de medewerker voelt het veiliger om met een externe partij te werken die niet bij de organisatie is betrokken.
“Ik kan dit toch ook aan mijn advocaat overlaten.”
Advocaten begeleiden geen verbetertrajecten op de werkvloer. Bovendien maakt een goed verbetertraject hun werk makkelijker én goedkoper. Zonder dit traject loop je bij de rechter grote risico’s
“Ik wil het liever zelf proberen.”
Natuurlijk kun je het zelf proberen, maar een externe partij voorkomt emotionele escalatie en zorgt voor een professionele en neutrale aanpak. Dat maakt het proces soepeler en effectiever
Al meer dan 25 jaar helpen wij ondernemers met personeel om grip te krijgen en houden op de risico's die je loopt wanneer je personeel in dienst hebt.
We brengen jouw risico's snel in kaart en helpen je om dure verassingen zoals boetes, naheffingen of onnodig personeelsverloop te voorkomen.
Zo creëer je niet alleen rust in je hoofd maar ook en vooral in je organisatie, waardoor jij kan focussen op de groei van je bedrijf.
Joop & Martin oprichters van HR-Backoffice
"Het draait niet om het hebben van de juiste mensen, maar om het creëren van een omgeving waarin de juiste mensen willen blijven."
- Jim Collins -
Onderstaande stappen worden doorlopen tijdens het verbetertraject:
We starten met gesprekken met zowel u als de werknemer om de situatie helder in kaart te brengen en afspraken te maken over het traject.
We kijken naar de functiebeschrijving, het personeelsdossier en indien aanwezig HR-beleid en/of personeelshandboek. Welke taken en verantwoordelijkheden heeft de werknemer en waar is de frictie precies ontstaan?
Wat zien beide partijen als een succesvolle uitkomst?
We brengen de kosten en baten van verschillende oplossingen in kaart
We starten het verbetertraject met duidelijke verwachtingen en meetbare doelstellingen op papier. Zo weten alle partijen precies wat er verwacht wordt en waar het verbetertraject tot moet leiden.
Tijdens het traject meten we de voortgang en hebben ter evaluatie zowel drie-gesprekken met werkgever en werknemer als individuele coachinggesprekken met werkgever en werknemer
Alle evaluatiemomenten worden op juridisch correcte wijze vastgelegd.
Na drie maanden evalueren we het traject en bepalen we de volgende stap:
Samen verder: De werknemer heeft zich verbeterd.
Of
2. Een nette exit: Met wederzijds goedvinden en een vaststellingsovereenkomst.
Of
3. Herplaatsing: Intern of extern, afhankelijk van de mogelijkheden.
Mocht het traject niet verbetering hebben geleid en ook niet tot overeenstemming over het beëindigen van het dienstverband dan is voldoende dossier opgebouwd voor een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de rechter.
3 maanden
- juridische dossierbeoordeling
- opstellen verbeterplan
- meten en evalueren van de voortgang
- correcte juridische verslaglegging
- grondige dossiervorming (eindverslag)