Medewerkersonderzoek te duur? Of levert het echt wat op?
Veel (kleine) ondernemers denken bij een medewerkersonderzoek (MTO): “Dat is iets voor grote bedrijven, veel te duur en wat levert het nou eigenlijk op?” Begrijpelijk, maar die gedachte kan je flink wat geld kosten.
Wat kost ontevredenheid je eigenlijk?
- Een medewerker die niet lekker in zijn vel zit, kost je meer dan je denkt:
- Minder productiviteit
- Meer fouten
- Hogere kans op verzuim
- Grotere kans dat iemand vertrekt (en vervanging is duur!)
Dat sluipende verlies is vaak vele malen groter dan de kosten van een MTO.
Een MTO is geen dik rapport voor in de la
Veel ondernemers vrezen dat een MTO eindigt in een rapport waar je niks mee doet. Klopt! Dat is bij sommige aanbieders ook zo. Maar een goed MTO is praktisch:
- Het laat zien wat er goed gaat en waar je als werkgever winst kunt behalen.
- Het helpt om ontevredenheid en verzuim voor te zijn.
- Het geeft jou concrete handvatten om het werkplezier te verhogen.
- Het meet ook of medewerkers zich fysiek en mentaal veilig voelen en of ze vinden dat hun werkgever daar voldoende aan doet.
Kleine ondernemers? Juist!
Juist in een klein bedrijf is elke medewerker cruciaal. Iemand die uitvalt of vertrekt, voel je direct. Door te investeren in een goed gesprek en inzicht te krijgen in wat er speelt, voorkom je gedoe en kosten achteraf.
En de kosten dan?
Een basis MTO is vaak veel goedkoper dan je denkt. En je verdient het dubbel en dwars terug:
- Minder verzuim
- Hogere productiviteit
- Tevreden medewerkers die langer blijven
Begin klein
Je hoeft niet meteen een groot onderzoek te doen. Begin met een eenvoudige vragenlijst, een paar korte gesprekken en bespreek de resultaten open met je team. Dat kan al enorm veel opleveren.
Wil je weten hoe een praktisch en betaalbaar MTO eruitziet voor jouw bedrijf? Check onze MTO pagina --> https://hr-backoffice.nl/medewerker-tevredenheid-onderzoek-mto/